torsdag 13 augusti 2009

Bluttan blä

Jag vet vad det kommer ifrån, det där Bluttan Blä. Det är en klockren förkortning av 'Blutsaft är blä', för är det något som Blutsaft är så är det blääää.
MyrMormor spenderade hela 604.50 på hälsokosten häromdagen, med intuitionen att få oss lite pigga och alerta såhär med skolstart och höstkänning runt knuten. Efter konsultation med hälsokostrådgivaren så blev jag rekommenderad denna Blutsaft, i kombination med vitamintabletter, varav Blutsaften ska räcka i hela 45 långa dagar och tabletterna i 90. Låter väl kanon, om det nu medför att man blir lite piggare om dagarna... men fifan vad det smakar! Jag håller på att dö varenda morgon. Jag kommer snart inte våga gå upp. Blää, säger jag bara, bluttan blä. På riktigt.

Funderar på att göra två flugor på smällen. Om jag överdoserar den förgjordade Blutsaften, så tar den dels slut fortare och så kanske jag dessutom skuttar runt som värsta duracellkaninen. Kan knappt bli bättre ju, eller vad tror ni!?

8 kommentarer:

Synthloppan sa...

Mmm, håller med dej, bläsaft...

Gratta mellanmyran från oss.

Kram, kram

ps.begagnade cycklar brukar inte vara något svårt att hitta. Lycka till

Livet på Citronodlingen sa...

Det låter som en ypperlig ide ;o)

Kerstin sa...

Men din stackare,vilken tortyr du utsätts för. :)
Våga vägra, Bluttan Blä. ;)
Må så gott utan Blutsaft.

Unknown sa...

Eh, vad har du nu blivit ilurad att ätta/dricka? Blutsaft? Söker på det och finner vad? Järnsaft? Nä, det låter inte gott. Spara dina pengar och dina smaklökar och knata till apoteket, eller hälsokosten, och köp järntabletter. Ta en sådan tillsammans men exempelvis en Kiwi på kvällen, några timmar efter middagen, och du får en ypperlig påfyllnad av järn och vitaminer.

Vissa magar gillar inte järn, det finns de som är filmöverdragna och passerar magsäcken utan att lösas upp, och de som löses upp i magsäcken redan. Klart är dock att alla magar blir påverkade av mycket järn vilket kan märkas på det som kommer ut. Om tabletten tas tillsammans med en kiwi eller annan c-vitaminrik frukt verkar min mage klara det bättre ivartfall.
(brukar ge blod, därav denna kunskap om järntabletter)

En paus på några dagar och magen blir normal igen, ingen fara.

Men inte för att man ska behöva äta dessa egentligen. Rött kött, linser, bönor, broccoli med mera innehåller gott om järn. (fast är man tjej och blöder rikligt, okej, då. Eller underliggande sjukdom)

vitamintabletter? Okej, en del behöver väl dessa men vanligtvis räcker det med att smälla i sig en frukt eller två, ett glas mjölk eller en ostmacka, äta lite bröd, lite bönor/kött och man har allt man kan behöva.
Normalt.

Malde sa...

Blutsaft smakar helt ok. Men så har jag alltid varit "kärringen mot strömmen"
:-D

Gratta MellanMyra! Skickar en stooor grattiskram till MellanMyra genom bloggen.

Stef sa...

Urk låter inte som att det smakar gott, själv käkade jag Niferex ett tag....jag slutade med det dock eftersom det inte alls funkade med min mage *no further explanation needed*. Jag försöker att äta mycket grönsallad och spenat, det har rikligt med järn.

kram

Anonym sa...

haha..När jag var småbarnsmamma och helt utmattad och led av blodbrist och jag vet inte vad så köpte jag blutsaft och jag minns inte vad jag tyckte att det smakade...men jag blev snabbt piggare så HÅLL UT!!!!

Kram /Lotta

Myrmonster sa...

Det som inte dödar dig stärker dig och ont ska med ont fördrivas... Det är iaf vad jag säger till Myrmorbror varje middag... Kram.

Shit, vad jag babblar om;