tisdag 18 augusti 2009

Skolstart

Imorgon smäller det. Svensk skolstartspremiär för SmåMyrorna. Och för mig. Och på ett sätt för MyrMormor. Hon har tagit ledigt från jobbet och är fasligt bestämd i sitt beslut att följa med.

Det är nästan lika viktigt för MyrMormor som för mig, att få vara på plats första dagen i den nya skolan. För vet ni... Hon har missat en skolstart, och det grämer henne fortfarande. Jag får det kastat i ansiktet både titt å tätt. Hon är en långsint jäkel!

För, ser ni, när vi precis hade flyttat och jag skulle börja ettan i min nya skola, så hade söta MyrMormor tagit ledigt från jobbet. Klart hon skulle följa sin dotter till skolan. Allt var ju nytt, och såklart att jag behövde henne där. Eller...?

MyrMormor gick upp på morgonen och gjorde sig iordning tillsammans med mig och när det så var dag att sätta på sig skorna så gjorde såklart hon det också. Men då protesterade jag. Vilt.

Och vann diskussionen.

Alldeles ensam spatserade jag den knappa kilometern till min nya skola och stackars MyrMormor stod - troligen än mer - ensam kvar i hallen och undrade vad hon nu skulle hitta på resten av dagen.

Vad hon fördrev tiden med, vet jag inte än i dag, men då det borde vara dags för mig att komma hem igen och så inte var fallet, så började hon bli orolig. Rejält orolig.
Min mobil kunde hon ju inte ringa, för den fick jag först en tio år senare, och inte vågade hon lämna huset heller, om jag nu skulle dyka upp. Så där satt hon (vandrade, snarare, kan jag misstänka) och visste varken ut eller in.

Då jag så slutligen äntrade dörren så möttes jag av en ganska hysterisk mor, som på ett relativt fint sätt undrade var i h-vete jag hade hållt hus. Och jag svarade lugnt att då jag ändå var i skolan på inskolning så passade jag på att gå till fritids och inskolas också, för där skulle jag ju ändå gå då hon började jobba igen....

MyrMormor kommer inte missa morgonens skolstart för allt i världen. That I can promise!






Det finns ett skyddat inlägg.

12 kommentarer:

RackarTuss sa...

Hej!

Här kommer en hälsnníng från Tussen.

Det märks aldeles för tydligt att jag inte hinner läsa blogga nu för tiden..... jamen.... du har ju t o m hunnit flytta tillbaka till Sverige!!!
När gjorde du/ni det?

Att jag läser blogga i dag beror på att jag är så extremet förkyld och är hemma från jobbet.

kram på dej och VÄLKOMMEN tillbaka till det förlovade landet "Saltlakrits". :)

http://aldrigmerfrystasockerartor.blogspot.com/

MyrPappa sa...

Lycka till i morgon mina underbara barn. Det var roligt att fa folja med till den nya skolan forra veckan och tyvarr kan jag inte vara dar i morgon, men jag kommer tanka pa er hela dagen.

Vad det galler MyrMammas eskapader sa var det inte bara nar hon var 7, nu ar hon (censur) och funkar fortfarande precis likadant :)

Kina sa...

Ha ha ha, du visse vad du ville minsann. Lycka till imorgon och hoppas småmyrorna låter er följa med.

Stef sa...

Vad tycker småmyrorna om sin nya skola? Hoppas både du och myrmormor får följa med imorgon!

kramar

Nathalie sa...

Du var bra mycket modigare än de flesta sjuåringar är :) Och ansvarstagande också.

Anonym sa...

Hej Myra,
Jag trodde att jag hade läst din blogg men när jag läser ditt senaste inlägg så märker jag att jag måste hamissat någonting. Har du flyttat hem till Sverige igen? Vem tar hand om dina hästar i Wales? Jag är helt konfys.
Kram
Bibbi

nilla sa...

Hej du...hoppas det går bra med skolstarten...min minsta vill ha längre somamrlov..och jag med..ha det bra

Ingela sa...

Hoppas att tjejerna kommer att trivas bra i skolan! :)

Anonym sa...

Hoppas att allt gick bra för ungarna idag när skolan började!!

Kim M sa...

Hoppas skolstarten går bra.
De måste vara spända till tusen!

RackarTuss sa...

Hej!
Allt bra?
Själv drömmer jag mej bort från min verklighet med förkylningen. :(
//T

Malde sa...

Då hoppas jag att dagen går riktigt bra, så all eventuell oro försvinner som troll spricker i solsken!

Hmm, förstår att MyrMormor är en lånsint jäkel! Det skulle nog jag också vara om mina barn hade utsatt mig för något liknande!

Kramar till er alla!

Shit, vad jag babblar om;